Adidas

Het sportmerk Adidas wie kent het tegenwoordig niet? Het welbekende driestrepen logo is bijna in iedere kledingkast te vinden. Maar hoe komt het nu eigenlijk dat Adidas zo groot is geworden en welke ontwikkelingen heeft het merk allemaal doorgemaakt. De antwoorden op deze vragen zijn in de tekst te vinden.

Geschiedenis

Adolf (Adi) Dassler, de oprichter van Adidas, is geboren op 3 november 1900. Samen met zijn moeder Pauline, vader Christoph, broers Fritz en Rudolf en zus Marie vormden ze samen een gezin. Het werken in een schoenenfabriek werd er bij Adolf met de paplepel ingegoten. Al op jonge leeftijd kreeg hij het vak aangeleerd van zijn vaker en oudere broer. Daarom was de keuze tot een opleiding snel gemaakt, Dassler koos ervoor om schoenmaker te worden. Na de Eerste Wereldoorlog keert Aldi Dassler weer terug en besluit om zijn oude schoen business weer op te pakken. Wegens het ruimtegebrek start zijn carrière vanuit de waskamer van zijn moeder. Vader Christoph en broer Rudolf helpen hem met het opzetten van zijn bedrijf.

Vooraf (1924 – 1948)

De twee broers gingen steeds meer samenwerken en ze richten in 1924 de Gebrüder Dassler Schuhfabrik (Geda) op. Het bedrijf was voornamelijk gericht om atleten van de beste sportschoenen te voorzien. Al snel boekte het bedrijf vele successen. Op de Olympische spelen in het jaar 1928 droeg een meerderheid van de Duitse sporters hen schoenen. Een groot succes was dan ook de gouden medaille van de Duitse Lina Radke. Het bedrijf werd steeds populairder en bereikten meer internationale sporters. Acht jaar later tijdens de Olympische spelen droeg de topatleet Jesse Owens een paar schoenen van dit merk en won maar liefst vier gouden medailles. Op het moment dat Hitler aan de macht kwam sloten beide broers zich aan bij de NSDAP. Adi Dassler zorgde in deze tijd ervoor dat het bedrijf draaiende bleef, terwijl Rudolf opgeroepen werd om in dienst te gaan. Rudolf verdenkt zijn broer ervan dat ze hier bewust voor hadden gekozen, ze wilde hem weg hebben. Tijdens de oorlog verslechtert de relatie van de broers steeds meer. De uitspraak van Adi: The dirty bastards are back again schoot bij Rudolf het verkeerde keelgat in. In 1948 besluit hij uit het bedrijf te stappen en een eigen bedrijf op te richten.

De start van (1949 - 1959)

In 1948 besloot Rudolf uit het bedrijf te stappen en voor zichzelf aan de slag te gaan. Hij richt zijn eigen schoenfabriek op, genaamd Ruda wat later het bekende Puma werd. Een jaar later (18 september 1948) besluit Adi de naam van zijn schoenenfabriek te veranderen na Adidas. Deze naam staan voor de eerste 3 letters van zijn bijnaam en achternaam. Bij deze verandering hoorde ook een nieuw logo. Het welbekende driestrepenlogo werd geboren. Het staat symbool voor de technologische opmars. Met 47 medewerking ging hij aan de slag met zijn schoenenbedrijf. In het jaar 1950 ging het erg hard met het bedrijf. Duitsers kregen door het Wirtschaftswunder steeds meer te besteden. Mensen hadden meer geld om uit te geven. Maar de belangrijkste reden was toch wel het West-Duitse voetbalelftal wat met de voetbalschoenen van Adidas voetbalden en het wereldkampioenschap won. Het waren dan ook wel hele speciale schoenen. De schoenen hadden namelijk inschroefbare noppen op een lichte voetbalschoen. De schoen was gemaakt met een nylon zool die er voor zorgde dat de kwaliteit van de pasvorm verbeterden.

Uitbreiding (1960 – 1977)

Vanaf de jaren 60 was het voor Adidas de tijd om grenzen te verleggen. Met vele internationale titels werden het bedrijf steeds groter. Het was de tijd om de collectie eens uit te breiden met andere producten. Het begon allemaal met de allereerste specialistische hardloopschonen. Dit gaf Kathrine Switzer en Azteca Gold toch wel echt het extra voordeel in deze race. Daarna ging het hard met het uitbrengen van nieuwe producten. Als dank voor het debuut van het trainingsmodel Franz Beckenbauwer, bedacht Adidas zijn eerste kledingstuk. Het bedrijf opende een geheel nieuw bedrijf voor de kledinglijn. Midden jaren 60 fabriceert Adidas de eerste voetbal. Vanaf 1970 worden deze ballen gebruikt bij de grote officiële voetbalwedstrijden. De bal kreeg de naam Telstar en werd gebruikt voor de FIFA World Cup in 1970. Alsof het nog niet genoeg uitbreiding was, komt Adidas in 1972 met een nieuw logo, namelijk het klaverblad met drie horizontale lijnen. Het logo staat symbool voor de wereldcontinenten (Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië). Een andere sport waar Adidas zich ging ontwikkeling was turnen. Een mooie prestatie waren de perfecte tienen van turnster Nadia Comaneci. De vraag vanuit vele andere bedrijven was hoe Adidas het vertrouwen van atleten consequent houdt? Het grote succes van Adi was de ontmoetingen met de atleten. Zijn tactiek was om aandachtig te luisteren naar wat de atleten te vertellen hadden.

Zijn dood (1978)

In 1974 zien de broers elkaar weer na 26 jaar. Op dit moment is Rudolf helaas stervende. Ongeveer vier jaar, net voor zijn verjaardag, sterft Adi op 77-jarige leeftijd. Een man die het schoenenbedrijf Adidas tot een groot bedrijf heeft laten groeien. Gelukkig zet Adidas geen punt achter zijn bestaan. Na zijn dood nemen zijn vrouw Käthe en zoon Horst de leiding over.

Nieuwe ontwikkelingen (1983 – 1986)

In deze tijd was de technologie nog zeker niet zover als hoe we hem nu kennen. Het was dan ook erg vernieuwend dat Adidas kwam met een hardloopschoen met digitale fitnesstracking. De schoen was zo ontworpen met een scherm op de tong van de schoen waar afstanden, gemiddelde snelheid en calorieconsumpties op te zien waren. Deze gegeven werden gemeten met de Micropacer die de schoen had. Torsion ZX8000 lied hardloper voor het eerst op flexibele torsietechnologie hardlopen. Een eerste hardloopschoen die voor een natuurlijke beweging zorgde. In 1983 lanceerde Adidas de Copa Mundial. Dit product is de meest verkochte en populaire voetbalschoen van de afgelopen 30 jaar. Het is een schoen met aan de bovenkant zacht kangoeroeleer en de onderkant heeft een PU-zool. Maar de schoen staat vooral bekend om zijn perfecte pasvorm. De jaren 60 staat bij Adidas bekend om de nieuwe technologie, maar ook grensverleggend op het gebied van cultuur en muziek. Tijdens een concert van de Amerikaanse hiphopgroep Run-DMC zong de band een liedje genaamd ‘My Adidas’. Een van de medewerkers was tijdens dit concert aanwezig en zag de Adidasschoen omhoog gestoken worden. Het nummer werd een enorme hit en er begon een samenwerking tussen Run-DMC.

Een tijdperk zonder Dassler (tot 1989)

De plotselinge dood van Horst Dassler, zorgde voor veel onrust binnen het bedrijf. Dit zorgde ervoor dat in 1989 Adidas een naamloze vennootschap werd. Een jaar later werden de aandelen van het bedrijf door de dochters van Adolf verkocht. Ze verlieten in 1990 het bedrijf en dit veroorzaakte veel verandering in leiderschap. Het werd zelf zo erg dat Adidas in 1992 een recordverlies vestigde en het bedrijf bijna failliet raakte.

Oude ideeën in een nieuw jasje (1989 – 1997)

Ondanks dat het bedrijf nog steeds met een financiële uitdaging kampte, richtte ze zich nog wel steeds op deze taak. Atleten zo goed mogelijk helpen en beter maken. Het bedrijf komt in de jaren 90 met verschillende ontwerpen voorzien van vooruitstrevende technologieën. Voor de Boston Marathon werd een iconisch groenblauw en wit EQT Volunteer Jack ontworpen. Dit trainingspak staat symbool voor een nieuw tijdsperk voor Adidas, met de nieuwe three-Stripes EQT Logo. Helaas liep het nog steeds niet helemaal lekker met het bedrijf. Toch was in 1993 Robert Louis-Dreyfus een bijna onmogelijke klus mogelijk. Samen met zijn partner Christian Tourres zag hij in dat Adidas niet opnieuw uitgevonden moest worden. Ze hadden alleen een vernieuwing nodig. Met deze gedachtegang brachten ze Adidas weer terug op het groeipad. Het gaat zelf zo goed dat in 1997 een nieuw teamlid erbij krijgt, Salomon Group.

Nieuwe samenwerkingen (2000 – 2010)

Een nieuwe eeuw betekende voor Adidas ook weer nieuwe ideeën. Naast het sportieve aanbod wat het bedrijf bood, introduceert Adidas ook een nieuw lifestyle-segment. Kleding gericht op sporten en streetwear. In 2001 wordt Herbert Hainer de nieuwe CEO van het Adidas-Salomon AG. Hij richtte zich voornamelijk op nog meer innovatie voor het bedrijf. Wat Adidas zo bijzonder maakte was het grensverleggend werken en laten zien dat niets onmogelijk is. Zo heeft het bedrijf in 2004 een samenwerking met David Beckham en Haile Gebrselassie gehad. Beide heren hebben hun angsten, nederlagen en uitdagingen verteld om Adidas weer aan het denken te zetten. In de jaren nul werd de nog steeds populaire hardloopschoen op de markt gebracht. Een jaar later (2006) nadat Adidas en Salomon hun eigen weg trokken, nam Adidas het bedrijf Reebok over. In juni trokken de merken Rockport en Reebok-CCM Hockey in om bij het bedrijf Adidas AG te horen.

Nieuwe campagne (2011)

Ondertussen biedt Adidas voor elke sport en leefstijl kleding en schoenen uit. In 2011 brengt Adidas voor het eerst een campagne uit met sport, street en lifestyle samen. Ze willen hiermee de wereld vertellen hoe het is om er helemaal voor te gaan. Hierin zijn onder meer Loinel Messi, David Beckham en Derrick Rose te zien. Ze willen laten zien dat wat je doelen ook zijn je er altijd helemaal voor kunt gaan.

Hoe gaat het nu met Adidas? (2012- 2021)

Hoe verder we de jaren 2010 ingingen, hoe meer de duurzaamheid centraal stond. Ook Adidas moest hier iets mee en besloot dat duurzaamheid centraal stond. Adidas ging hiervoor een samenwerking aan met de organisatie Parley. Door de verhoogde bewustwording van duurzaamheid kwamen er ook weer vernieuwende technologieën. In dit decennium ontstonden er ook iconische samenwerkingen, zoals met Stella mcCartney en Kanye West. Wat jaren later heeft Adidas de Superstar Pride Pack uitgebracht. De allereerste LGBT+ sneaker voor de Pride Month. Na vijftien jaar wordt in oktober 2016 het CEO stokje doorgegeven aan Kasper Rorsted. Het was voor hem zeker niet de eerste keer, hij had namelijk acht jaar lang de leiding van een Duits consumentengoederenbedrijf. In 2019 viert Adidas de opening van een nieuw kantoorgebouw, de ‘Arena’. Nu voor het eerst in heel de periode heeft Adidas 5.400 werknemers gevestigd op een campus. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft Adidas van alles meegemaakt. Maar dit heeft zeker bijgedragen in het succes van het bedrijf. Achter Nike is Adidas ook het best verdiende sportmerk.

Door de jaren heen heeft Adidas heel wat nieuwe producten ontworpen. Waar het allemaal begon met een voetbalschoen is het nu uitgebreid tot een sport- en lifestyle winkel. Producten die je bij Adidas kunt kopen zijn schoenen, badslippers, sportschoenen, sportkleding, kleiding voor het dagelijks leven, ondergoed. Maar ook accessoires denk aan rugtassen, handdoeken, zonnebril, petten en mutsen, horlogebandjes, ballen, telefoonhoesjes en natuurlijk tegenwoordig ook mondkapjes.