arrow_drop_up arrow_drop_down
Salmon Ladder, wat is het en hoe train je het voor de obstacle run?
27 augustus 2020 

Salmon Ladder, wat is het en hoe train je het voor de obstacle run?

Zoals je waarschijnlijk al wel weet draait het bij een obstacle run om het afleggen van een bepaald parcours. In dit parcours zijn een hele hoop verschillende soorten obstakels geplaatst. Aangezien sommige obstakels binnen de sport OCR (Obstacle Course Racing) vrij lastig zijn is het goed idee om voor jouw obstacle run te oefenen. Een van de meeste effectieve manieren om te oefenen is door met een Salmon Ladder te trainen. Dit is dan ook vaak een van de obstakels voor de obstacle run. Wat is het belang van de Salmon Ladder en wat train je er mee? Dat is precies wat wij van Beter OCR je in dit artikel zullen laten zien!

Salmon-ladder-trainen-obstacle-run

[[showindex]]

Waar komt de Salmon Ladder vandaan?

Een Salmon ladder bestaat uit een set van zes tot 12 balken die ongeveer de breedte van een deuropening uit elkaar liggen. Met treden die net genoeg ruimte hebben om een rechte balk in en uit te bewegen.  Zie het dus een beetje als een normale pull up bar, echter is het hierbij de bedoeling dat je naar boven toe gaat. Je moet dus elke keer een trede hoger komen. Wanneer je helemaal boven bent heb je de oefening juist uitgevoerd.

Het maakte zijn televisiedebuut op een aflevering van de Japanse “Sasuke” competitie (je kent het waarschijnlijk beter als “Ninja Warrior”) in 2007 en is sindsdien een vast onderdeel van de show voor de Amerikaanse versie “America Ninja Warrior”. Doordat niet iedereen weet hoe je het moet doen is dit nog altijd een onderdeel binnen OCR waar veel mensen op falen. Echter, met de juiste training is het toch mogelijk om ook dit onderdeel te overwinnen op jouw obstacle run.

Trainen met een Salmon Ladder

Je kunt niet zomaar succes hebben met de Salmon ladder zonder enige training vooraf. Je moet eerst oefenen met een geassisteerde chin-up of pull-up op een machine of met elastieken. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, is het nog niet zo makkelijk om de stap te maken van een normale pull up naar het trainen met een Salmon Ladder. Echter is er een trucje om het toch wat makkelijker te maken. Het gaat er echt om het lichaam te laten schommelen. Hierdoor kan je het lichaam gebruiken om je te laten spartelen als een zalm, vandaar dan ook de naam. Met behulp van het zogeheten ‘momentum’ kan je jouw lichaam een paar centimeter omhoog laten bewegen. Dit is vaak net genoeg om de stang in de volgende trede te krijgen.

Techniek Salmon Ladder

Heb je moeite met het vasthouden van de stang doordat de stang steeds uit je handen glijdt? Dan kun je overwegen om de stang in gemixte greep vast te pakken. De beste techniek voor de Salmon Ladder is erg persoonlijk. Voor de een is het gemakkelijker om het uit een zwaai te doen terwijl de ander het liever uit stilhang doet.

De Salmon Ladder kom je regelmatig tegen op de OCR Series van Strong Viking. Het is echt even oefenen, maar de Salmon Ladder is een optimale voorbereiding voor je obstacle run. Mocht je overigens niet in staat zijn om de Salmon Ladder te doen dan kan je alsnog een obstacle run doen. Vaak is het mogelijk om iets over te slaan als je het echt niet kan door een penalty uit te voeren. Dit maakt OCR dan ook zo toegankelijk, iedereen kan het proberen om zichzelf helemaal tot het uiterste te pushen.

https://www.youtube.com/watch?v=egvHrSU01Lw

Kun je nog wat tips gebruiken voor de Salmon Ladder bekijk dan onze download pagina.

Over de schrijver
Paul Verheul is jarenlang topsporter geweest binnen de turnsport. Een aantal jaar geleden heeft hij de overstap gemaakt naar Obstacle Running. Sinds zijn eerste Obstacle run is hij verslaafd geraakt aan OCR Races en traint hij voor het OCREC en OCRWC. Technische kennis over obstakels is één van de sterke punten van Paul. Hij heeft daarom ook het Beter OCR Platform opgericht om andere obstacle runners te helpen met het overwinnen van alle obstakels.
Reactie plaatsen